Therapie

Lees hieronder alles over de behandelmethode bij Tonus Kinesitherapie. Of boek hier een afspraak.

Behandelmethode

Life Requires Movement

- Aristoteles -

Intake gesprek

Aan de hand van een intake gesprek leer ik u en uw klachten kennen. Met de informatie uit het vraaggesprek ga ik aan de slag tijdens het klinisch onderzoek.

Het klinisch onderzoek bestaat steeds uit een actief deel, de patiënt voert bewegingen zelf uit, en een passief deel, de therapeut beweegt de ledematen en zoekt naar beperkingen en links-rechts verschillen.

Bij Tonus Kinesitherapie ligt de focus op aspecifieke klachten, deze kennen geen duidelijke oorzaak of begin.

De klachten komen gradueel tot stand door een combinatie van factoren. Verkortingen van spieren, blockages van gewrichten en/of verkleving tussen weefsels vormen meestal de onderliggende oorzaken van deze veel voorkomende letsels. Voorbeelden van aspecifieke klachten zijn: lumbago, Frozen shoulder, nek pijn, ...

Sommige klachten zijn de oorzaak van een acuut trauma of operatie. Deze meer revalidatie gerichte klachten liggen buiten de focus van Tonus Kinesitherapie.

Behandeling op de tafel

Online oefentherapie

Via de online applicatie Physitrack wordt er een gepersonaliseerd oefenschema voor u opgesteld. Oefeningen om de mobiliteit van de gewrichten en intermobiliteit van de weefsels te onderhouden worden gecombineerd met oefeningen voor het versterken van de stabiliserende spieren.

In de app kan er ook contact gehouden worden met u als patiënt mocht u vragen hebben over de oefeningen of eventuele effecten van de manuele behandeling.

Met de kennis uit het intake gesprek en het klinisch onderzoek begin ik aan de manuele behandeling op tafel.

Hiervoor neem ik ruim de tijd.

Tijdens de behandeling worden volgende technieken gecombineerd.

• Mobilisaties om gewrichten die langdurig een beperkte bewegingsuitslag hebben gekend te stimuleren
  • Myofasciale therapie om verklevingen tussen verschillende weefsels aan te pakken
  • Manuele therapie om blockages van gewrichten in de rug of nek op te lossen.
  • Triggerpoint therapie om spierstrengen die zich gevormd hebben tijdens langdurige houding of belasting te laten ontspannen.
  • Cupping om de bloedsomloop en intermobiliteit tussen weefsels te verbeteren.
  • Massage voor algemene relaxatie

Patiënten beschrijven vaak een gevoel van lichtheid na een behandeling. Het lichaam beweegt vlotter en dit geeft de juiste prikkels voor constructief herstel van mobiliteit van de gewrichten en intermobiliteit tussen de weefsels.

Het is steeds mogelijk dat na de behandeling de pijn of stijfheid intiëel verhoogdt (2 à 3 dagen). Dit is normaal en is te wijten aan de initile herstel reactie van de weefsels na de stimulatie van de behandeling en het afvloeien van afvalstoffen.

Voldoende water drinken en in beweging blijven is hier de boodschap.